T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / AVCILAR - Ambarlı İlkokulu

6 Yaş Çocuğu

     Her yaş grubunu gelişim özelliklerine uygun sosyal, duygusal, zihinsel ve fiziksel gelişimi destekleyen, bireyselliği ve yaratıcılığı besleyen, öğrenmeye karşı ilgi ve merak duygusunu teşvik eden eğitim modeli benimsenmelidir. Çocukların bireysel farklılıklarına saygı duyulmalı ve özgür, çok yönlü, meraklı bireyler olarak yetiştirilmelidir. Bunun için de her çocukların dönemsel özelliklerine dikkat edilmelidir.

     Bu dönemde coşkulu ve heyecanlı olduklarından yeni şeyler denemeye meraklıdırlar. Okuma, yazma ve sayıları kullanma yeteneğinin ilk adımlarını atarlar. Öğrendiklerini somut olarak yaparak ve görerek pekiştirirler, soyut düşünme yetenekleri henüz gelişmemiştir.

     Son çocukluk dönemine giren çocuk, 6 yaşlarına geldiğinde, 2,5 yaşında görülen olumsuz evrenin belirtilerini göstermeye başlar. 6 yaş çocuğu değişmekte olan bir çocuktur. Anneler çocuklarındaki bu ani değişikliği: “Bu çocuğa ne oldu? çok değişti” şeklindeki sözleriyle dile getirirler.

     Okul öncesi eğitimle çocuğun okula başlamasıyla birlikte, daha çok sayıda arkadaşla ilişki kurduğu, bireysel oyunun yerini grup oyununun aldığı görülür. Başka bir deyişle çocuğun okul çağıyla birlikte grup çağına girdiği ve sosyal bilincin arttığı dikkatimizi çeker.

6 YAŞ

v  Bu yaş çocukları somut düşünce evresinde oldukları için çoğunlukla görerek ve yaparak öğrenirler. Dolayısıyla söylediklerinizden çok yaptıklarınız önemlidir.

v  Ev içinde ve dışında etkinliklerde aktiftir.

v  Hareketlilik fazladır. Enerjilerini olumlu ve amaca uygun kullanmazlarsa; rahatsız edici düzeyde hareke halinde olma, kalem ısırma, tırnak yeme gibi davranışlarla dışa vurabilirler.

v  6 yaş;  2,5 - 3 yaş gibi isyankarlık devridir.

v  6 yaşta karar verme güçlüğü,    olumluluk-olumsuzluk arasında gidip gelmeler görülür.

v  Sevgi ve niyet iç içedir.

v  El becerileri hala gelişmektedir. Bloklarla çeşitli yapılar yapabilir ve oyunlarında bunu kullanır. Çizgileri daha gerçekçidir. Bir insan resmi, baş, gövde, kol ve bacaklarını belirterek çizer.

v  Evde, okulda, sokakta oyun oynar; ama nerede ve ne olmak istediğini pek bilemeyebilir.

v  Anasınıfı çocuklarının öğrenme ve üretme güdüsü çok fazladır. Bizlere düşen görev ise bu güdüyü en iyi şekilde değerlendirmeye çalışmaktır.

v  Konuşmaya, tekrarlamaya ve soru sormaya çok meraklıdırlar.

v  Kitaptaki resimleri boyamayı ve resim yapmayı sever.

v  Erkek çocuklar kuvvet denemeleri yaparlar, durmasını bilemezler.

v  El-kol-bacak kullanma yetisi artar. Bisiklete binebilir.

v  Kız çocuklar evcilik oyunları ile anne taklidi ile uğraşır.

v  Bu yaşta saldırganlık görülebilir.

v  Bazen bencil ve kavgacı olabilirler. Her şeyin istedikleri anda gerçekleşmesini beklerler.  Genelde olaylara fırtınalı ve duygusal yaklaşırlar.

v   Kendini övmekten hoşlanır.

v  Eleştirilere karşı hassastırlar. Övgü ve destek onlar için önemlidir. Bu dönemin genel özelliği, çocukların kendilerini başarılı ve yetenekli ya da başarısız ve yeteneksiz hissetmeleridir.

v  Konuşma bozuklukları ve kekemelik görülebilir.

v  Çevreye uyumda çevre ve mekan ilişkisini geliştirmeye başlarlar. Zaman kavramı gelişmeye başlar (geçmiş, şimdi, gelecek).

v   Kendi fikirleri vardır.

v  Bu yaş çocuklar şikayet etmeyi çok sever. Bu onların ahlaki gelişimlerindeki kuralları katı bir şekilde algılamalarından, davranışın esas niyetini alamamalarından, dikkat çekmek istemelerinden ya da kıskançlık gibi nedenlerden kaynaklanabilmektedir.

v  Basit alışverişleri yapabilir, paraları tanırlar.

v  Kendi sağ-solunu ayırır fakat; başkasınınkini karıştırabilirler.

v   Resimleri daha gerçekçi karakter alır.

v  En iyi ve birinci olmak hevesindedirler.

v  Kalem tutması net olmayabilir. Harf kopya edebilir. Rakamları tanıyabilir.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.12.2014 - Güncelleme: 25.12.2023 23:05 - Görüntülenme: 3824
  Beğen | 0  kişi beğendi